Ring Oost Groningen

Ring Oost Groningen

Ring Oost Groningen

De Oostelijke Ringweg van de stad Groningen heeft een 2e leven gekregen. Aangelegd halverwege de vorige eeuw, heeft die ringweg een gestage groei in het autoverkeer doorgemaakt en is nu klaargemaakt voor een volgende fase, waarin alle kruisingen en aansluitingen ongelijkvloers zijn opgelost. Vanuit die gedachte zijn alle kruisingen opnieuw ontworpen met diverse nieuwe viaducten en aansluitende wegen.


Gekromde beeldtaal

Vanuit een omgevingsonderzoek is een eigen beeldtaal ontwikkeld voor dit wegvak, waarbij de afzonderlijke viaducten als een herkenbare reeks de oostelijke ringweg in de stad zou kunnen markeren. Belangrijk daarin is de verdiepte ligging van de weg in de omgeving, met aanvullende grondwallen als geluidswering. Vanuit die visie ligt de weg in een vallei, een doorgaand overwegend groen lint, met een harde kern. Met die notie is een getoogd viaduct ontworpen als een vulling in de vallei, bijna een soort korte tunnel met ronde vullingen in de oksel van de landhoofden.


Serie

Dat basisconcept is uitgewerkt in een serie ontwerpen langs dit stuk van de ring die door die beeldtaal een grote samenhang vertonen en zich daarmee eenduidig en kwalitatief onderscheiden in de stad.


Met een grote mate van diversiteit van randvoorwaarden en de verkeersstromen in de verschillende aansluitingen zijn die successievelijk uitgewerkt op de volgende posities:


  • Kluiverboom: met Ovonde en slank dubbelviaduct
  • Stadsweg: fietsviaduct met eco-passage
  • Kardinge: gekromd viaduct met busbaan
  • Meedenpad: breed ecoduct naast het fietspad
  • Beyum Zuid: Nieuw viaduct met fietsroute Heerdenpad
  • Beyum Noord: aanpassingen bestaand viaduct
  • Groningerweg: nieuwe verdiepte ligging en aansluitingen naast het Boeterdiep

OPDRACHTGEVER

Provincie Groningen


ONTWERP

2010 – 2014


UITVOERING

2012 – 2017

Share by: