Knooppunt Joure

Knooppunt Joure

Knooppunt Joure

In 2017 heeft aannemersbedrijf gebr van der Lee de design& construct aanbesteding, voor de reconstructie van het knooppunt Joure gewonnen. Op dat moment zijn zij gestart met het formeren van een ontwerpteam voor dit knooppunt in opdracht van Rijks Waterstaat.


Knooppunt en afslagen

Knooppunt Joure was een rotonde met een al jaren slepende fileforming in de spits. Daarom ontstond de wens om dat knooppunt opnieuw te ontwerpen met een verbeterde doorstroming. Vanwege ruimtegebrek kon dat niet op de plaats van de rotonde maar is de complexe combinatie van knooppunt van snelwegen en afslagen van de snelweg ontkoppeld.

Het knooppunt van snelwegen A6-A7 is verschoven, meer zuidwaarts, in een 3-sprong met grote boogstralen en lange fly-overs.

De afslagen bij Joure op de A7 zijn daarmee ook iets verder van de kern van Joure komen te liggen. Met die aflag ontstond er ruimte voor een nieuw busstation en P&R bij het bestaande Motel. Aansluitend is er onder de A7 een nieuwe tunnel gebouwd en diverse andere civiele constructies.


Ontwerp

De beeldtaal van al die ontwerpen is sober en duidelijk, met soms een opvallende twist zoals de in elkaar gedraaide poten van de Fly-overs. Eén en ander passend binnen de strikt gehanteerde kaders van het Beeldkwaliteitsplan van Rijkswaterstaat, de technische randvoorwaarden van het wegontwerp met de uiterst concurrerende aanbieding bij de aanbesteding.

Het ontwerpproces was er op gericht om al die schijnbaar tegengestelde belangen bij elkaar te brengen en daarbij kansen in ontwerp en uitvoering uitdrukkelijk te verkennen.

Een uitwerking daarvan was de keuze van een zeer flauw hellend talud rond het knoopunt en de afslagen.

Met dat talud gaan de omliggende weilanden uiterst vloeiend over in hellingen waarmee een veel meer landschappelijke ogende inpassing is verkregen.

Met het rijden over die glooiingen de de lange fly-overs is dat landschap ook veel meer ervaarbaar en dichtbij. De transparante leuningen dragen bij aan die ervaring.

De snedes in dat landschap bij de start van de fly-overs zijn juist scherp en hard en de noodzakelijke ondersteuningen van fly-overs en viaducten robuust en scherp gesneden. Het geheel oogt daarmee samenhangend en ingetogen.

OPDRACHTGEVER

Rijkswaterstaat


ONTWERP

2018 – 2019


UITVOERING

2019-2020


SAMEN MET

gebr van der Lee, SWECO

Share by: