Europapark

Europapark

Europapark

De gemeente Groningen, samen met de railbeheerder ProRail en de NS waren de initiatiefnemers voor de aanleg van een nieuw station aan de zuidkant van de stad, nabij de nieuwe voetbaltempel Euroborg en het kantorenpark Europapark. In het ontwerp van dat station was in eerste instantie voorzien in een fietsenstalling op maaiveld. In een laat stadium kwam er financiële ruimte voor de aanleg van een ondergrondse stalling en werd gevraagd om in een zeer kort tijdsbestek een ontwerp in te passen.

 

taps interieur

Uitgangspunt van dat ontwerp is een functionele ondergrondse ruimte met duidelijke verbindingen naar het openbaar gebied zowel op het niveau van de stationstunnel als ter plaatse van de entree aan de Boumaboulevard. Daartoe is een efficiënte rechthoekige ruimte getekend, die afgesneden wordt door een verbindingslijn tussen de twee toegangen van de stalling. Zowel de vloer als het plafond van de ruimte zijn hellend. De vloer loopt licht op en het plafond loopt licht af, richting Boumaboulevard. Daardoor ontstaat in doorsnede een taps toelopende ruimte met een minimale plafondhoogte van bijna 2900 mm, oplopend naar 3700mm. Die ruimte wordt constructief ondersteund door een grid van kolommen met een karakteristieke schotelvormige aansluiting op het plafond.

Ter plaatse van de entree station Europapark bevindt zich de loge voor de beheerder, cruciaal gepositioneerd, om zicht te hebben op de twee toegangen, het plein voor de stationstoegang en de stalling zelf.


Fietsen in het licht

De stalling heeft een capaciteit van maximaal 1500 rijwielen in rekken met een hoog-laagsysteem. De rekken met fietsen worden beschouwd als interieur in de stallingsruimte en staan daarom los van de buitenwanden, en los van het hellend plafond. Op die manier blijft de organisatie van de stalling helder en overzichtelijk. De 2 toegangen zijn een bron van licht en lucht-toetreding en vormen oriëntatiepunten in de ruimte. Door de grote brede toegangen is de koppeling met het openbaar gebied optimaal.

De achterwand van de stalling is verrijkt met een lichtwand, een lichtkunstwerk met een kaleidoscopisch effect van gekleurde strepen en dartelende circels.


Onder de groene lob

De toegang aan de Boumaboulevard bestaat uit een groene lob waarvan één van de hoekpunten letterlijk wordt opgelicht om toegang te bieden aan de ondergrondse ruimte.

Onder het opgetilde groene tapijt ligt een luie trap met fietsgoot naast een aflopend veld met ruwe rotsblokken.

Beide toegangen zijn ‘s nachts afgesloten van het openbaar gebied door een bijzonder schuivend hekwerk.

Het plein op de stalling is met een nieuw ontwerp voor het openbaar gebied heringericht. Op het plein liggen 4 groene lobben in een oplopend maaiveld vanaf de Boumaboulevard naar de toegang van het zijperron van station Europapark.

OPDRACHTGEVER

Provincie Groningen


ONTWERP

2010 – 2014


UITVOERING

2012 – 2017

Share by: