Haalbaarheidsstudie fietsparkeergarages Bremen

Haalbaarheidsstudie fietsparkeergarages Bremen

Haalbaarheidsstudie fietsparkeergarages Bremen

Bremen is in Duitsland de stad met de hoogste ambitie als het gaat om de fietsmobiliteit. Een ambitie die ze de komende jaren wil uitbouwen met het opwaarderen van fietsroutes en de aanleg van een aantal gebouwde parkeerlocaties rondom de binnenstad. Met dat voornemen is een haalbaarheidsstudie gevraagd, naar 3 verschillende locaties, met een aanvullend onderzoek naar de randvoorwaarden voor een dergelijke parkeerfaciliteit als het gaat om positie, aanleg, technische inrichting en beheer.

 

Samen met Mobycon is de opdracht verworven als een NL-team met ervaring in de ontwikkeling en bouw van fietsgerelateerde voorzieningen en stallingen.

Daarbij wordt NL ook in de BRD nog wel als een gidsland in de fietsmobiliteit gezien. Na een uitgebreide analyse van de opgave en de randvoorwaarden, de aanhechting van de locaties aan het lokale fietsnetwerk en bestudering van verschillende Europese voorbeelden mbt beheer, automatiseringsgraad, gebruik en techniek, is een studie per locatie gemaakt, resulterend in concrete voorstellen:

Domshof

Domplein ,hartje stad

Onder het bestaande Domshof ligt een oude bunker die op dit moment afgesloten en buiten gebruik is. Met de heropening van die bunker kan een centraal gelegen fietsparkeervoorziening worden aangelegd, goed verbonden met het stedelijke fietsnetwerk.

In de studie is een gefaseerd voorstel gedaan voor openstelling als fietsenstalling oplopend in stappen voor 500-1000-2000 fietsen.


Am Brill

Oude voetgangerspassage

Ook hier wordt een oude ondergrondse ruimte heropend. De bestaande voetgangerspassage wordt voorzien van meerdere toegangen voor fietsers en daarnaast trappen voor voetgangers. Zo kan een divers gebruik ontstaan van de heropende passage en kan door toevoeging van nieuwe functies een levendig en veilig stuk ondergrondse stad worden toegevoegd.

 

Tiefer

Nieuwe invulling van een bestaande tunnel

In het kader van de nieuwe verkeersplannen is ook in een reductie van het autoverkeer voorzien. Op dat moment kan een bestaande verkeerstunnel uit het vewrkeersnet worden genomen en een nieuwe invulling krijgen. Met het gepresenteerde plan wordt niet enkel die invulling gegeven maar ook een nadrukkelijke reflectie gegeven op de locatie, met een etalage van kansen om de omgeving op te waarderen tot een betekenisvolle plek in de stad.

OPDRACHTGEVER

Hansestadt Bremen


ONTWERP

2020


SAMEN MET

MOBYCON

Share by: